Juhlasuunnittelija-Häät

Miksi käyttää juhlasuunnittelijaa?

Juhlat tulossa, aika kortilla, stressiä pukkaa ja töissäkin tarvisisi käydä… Kuulostaako tutulta? Juhlasuunnittelijasta on apua. Juhlasuunnittelija on se henkilö, joka hoitaa asioitasi sillä välin, kun itse olet töissä, treffeillä tai kuntosalilla.

Juhlasuunnittelijaa ei tarvitse ottaa hoitamaan juhlia alusta loppuun, voit palkata hänet hoitamaan vaikka juhlatilojen tai majoituksen kilpailutuksen, aikatauluttamaan päiväsi tai suunnittelemaan pöytäjärjestystä.

Juhlasuunnittelija voi olla apunasi alusta loppuun asti, olla se tuki ja turva, joka pitää kaikki langat käsissään ja huolehtii päiväsi sujuvuudesta. Hän antaa sinulle stressittömän juhlapäivän, jotta saat keskittyä olennaiseen, läsnäoloon ystäviesi seurassa.

Miksi ottaa juhlasuunnittelija avuksi?

  • Vähemmän stressiä: Juhlasuunnittelija ottaa taakkaa harteiltasi ja hoitaa asioita samaan aikaan, kun olet itse esimerkiksi töissä.
  • Ajankäyttö: Käyt töissä, harrastuksissa, treffeillä, you name it ja suunnittelijasi tekee taustalla työtänsä.
  • Ideoita: Juhlasuunnittelija tuo uusia näkökulmia ja hänen kanssaan voit keskustella villeistä ideoista, joita haluaisit toteuttaa juhlissasi. Kaikki on mahdollista -asenne voi tehdä ihmeitä.
  • Kilpailutus: Juhlasuunnittelija kilpailuttaa eri tahot puolestasi. Oli kyse sitten kakusta, valokuvaajasta, juhlapaikasta tai vaikka sähkösopimuksestasi, juhlasuunnittelijasi voi tehdä kilpailutuksen puolestasi.
Apua juhlien suunnitteluun

Häiden pulmakohdat TOP 4

Häät ovat onnellinen tapahtuma, jossa usein vuodatetaan onnenkyyneleitä. Jotta häistä pääsee nauttimaan, niin hääpari itse, vieraat ja häiden organisointitiimi, on hyvä muistaa myös nämä muutamat pulmakohdat.

1. Taustamusiikki puuttuu

Suomalaiset ovat tunnetusti hiljaista kansaa, toki muutamia poikkeuksiakin löytyy. Häät on tilaisuus, jossa suomalaiset kuitenkin joutuvat usein harrastamaan jutustelua vieraiden ihmisten kanssa. Kirkossa saa vielä olla hiljaa, ehkä tuttujen kanssa voi sanan vaihtaa ennen kirkkoon astumista. Kuitenkin juhlapaikalle tultaessa voi tilanne olla toinen.

Hääpari on usein miettinyt päänsä puhki istumajärjestyksen kanssa ja on voinut käydä siten, ettei kaikki tutut olekaan samassa pöydässä. Kun joudutaan istumaan vieraiden ihmisten kanssa, hiljaisessa salissa ja tämän päivän somettajien kanssa, voi tilanne päätyä hyvin nopeasti siihen, että jokainen tuijottaa ja näpyttää omaa älypuhelintaan tehdäkseen oman olonsa hieman helpommaksi.

Hiljainen tila tekee helpoimmankin keskustelun aloituksen hyvin kiusalliseksi, kuten sään kehittymisen aamun sateista kauniin aurinkoiseksi juuri häiden ajaksi. Juhlatila, jossa on taustamusiikkia, tekee tilanteesta heti hieman rennomman.

Kevyt, iloinen musiikki luo mukavamman ilmapiirin uusien tuttavuuksien kohtaamiselle, kuin synkkä musiikki tai täydellinen hiljaisuus. Suomalaiset jutustelevat rennosti päivän polttavia puheenaiheita vieraiden kanssa tai aloittavat keskustelun vieraan kanssa siitä, miten tuntee hääparin. Kunhan siihen annetaan oikeanlaiset avaimet. Tässä tapauksessa mukava taustamusiikki.

2. Tiedottaminen on huonoa

Ihminen on laumaeläin. Jos kukaan juhlaseurueesta ei tiedä mitä tulee tehdä seuraavaksi, seurue turhautuu ja alkaa levottomaksi. Hyvällä tiedottamisella vältytään turhautuminen, tylsistyminen ja lopulta ärtyminen.

Juhlavieraille on hyvä kertoa mitä tapahtuu, missä ja milloin. Tällöin kukaan ei jää paitsi esimerkiksi häävalssista, jota jokainen on odottanut innoissaan tietäen, että sulhasella on käytännössä kaksi vasenta jalkaa!

3. Aikataulu on liian tiukka tai löysä

Ohjelmanumeroita on hyvä olla häissä, ne keventävät tunnelmaa ja saavat kaikki osallisiksi ainakin kuunteluoppilaina. Aikatauluttaminen on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun aika on rajallinen.

On olemassa juhlatiloja, joissa vieraat saavat juhlia läpi yön sekä tiloja, joista tarvitsee poistua viimeistään puolilta öin. Oli tilanne kumpi tahansa, ei kaikki vieraat ole juhlimassa aivan viimeisille metreille asti.

Illan loppujuhlinnan on siis hyvä alkaa ”hyvissä ajoin”, jotta myös hääpari saa rentoutua. Tämä tarkoittaa, että niin sanotusti pakolliset ohjelmanumerot, onnittelut, syöminen, puheet jne. on ajoitettava fiksusti.

Liian minuuttiaikataulullinen ohjelma ei jätä rentoutumisaikaa kenellekään. Jokainen tarvitsee hieman hengähdystaukoa, oli kyseessä sitten vessassa käynti, hapensaanti raikkaasta ulkoilmasta tai hääparin poskilihasten rentoutus.

Liian löysä aikataulu sen sijaan taas turhauttaa vieraat. Ihmiset haahuilevat päämäärättömästi ja vaikka tiedottaminen olisikin ollut hyvää, ei kaikki jaksa vahdata kelloa tarkistaakseen aikaa, että milloin se sulhanen meinaa astua morsiamen varpaille.

4. Kukaan ei ole vastuussa

Kaaso, bestman, juontaja, seremoniamestari.. Monessa juhlapaikassa on oma seremoniamestarinsa, joka huolehtii juhlan sujuvuudesta. Kaasoille ja bestmaneille jää lähinnä ohjelman suunnittelu ja toteutus. Jos kuitenkaan juhlapaikassa ei ole seremoniamestaria tai ketään, kuka ottaa juhlan hallintaan, on syytä antaa vastuu jollekin.

Usein hääpari haluaa, että kaasot ja bestmanit toimivat yhdessä, jolloin tehtävien rajat saattavat olla häilyvät. Tällöin tiukan paikan tullen on aina helppo sanoa, ettei ole vastuussa tai se oli jonkun muun vastuulla. Stressi siirtyy silloin usein hääparille.

Vastuualueet on hyvä jakaa pienempiin osa-alueisiin, jotka jaetaan juhlatiimille. Kuitenkin näidenkin takana on oltava henkilö, joka pitää kaikki langat käsissä myös tiukan paikan tullen.

Jos kaasot ja bestmanit on valittu parhaista ystävistä, voi tilanne olla se, ettei sieltä löydy punaisen langan hallitsijaa, vaikka kaasona olisikin hotellin vastaanoton vuoropäällikkö, jolle kaaos on ajoittain arkipäivää. Tai bestman, joka pyörittää omaa firmaa kotoa käsin, hoitaen kaksi lasta samalla. He ovat kuitenkin ystävät, jotka ovat tulleet juhlimaan ystäviensä häitä tuona päivänä. Sallittakoon se heille.

Ei ole olemassa samanlaisia häitä. Voi olla saman tyylisiä ja saman henkisiä, muttei samanlaisia. Jokainen hääpari on omanlaisensa. Heillä on oma tarinansa takanaan ja he värittävät omanlaistaan häistä eteenpäin. Ei siis verrata liikaa naapurin häitä omiin häihin, vaan otetaan sieltä ennemminkin hyviä vinkkejä ja neuvoja!